maskerad [JAG MIMAR]


              




han är hippie och jag matros. lägenheten svämmar över av musik och människor, jag sitter i det vattenlösa badkaret i min marina klänning och skrattar medan någon häller champagne över mig. Moët. pengar. sila diamanter genom mina fingrar. bryr jag mig ett skit?


nån snubbe med eget företag som omsätter tio miljoner försöker kyssa mig när Aslan inte ser. jag lirkar mig ur hans grepp och han kallar mig fitta, jag tar en cigg och går ut själv och röker på en av balkongerna. det brusar från alla gator som cirklar kring gamla stan som serpentiner och jag lutar mig mot räcket och skriker fuck off till hela denna jävla huvudstad.

kan inte komma över förlusten.

det droppar cremerosa champagne från mina hårtoppar. inne i lägenheten dunkar basen dovt som ett huvud mot en vägg.





en annan dag:
Gärdet; på Tekniska museet köper jag ett 3D-vykort föreställande USA omväxlande 'by day' och 'by night'. ett pärlband av ljus genom öknen väster om Salt Lake City. jag använder kortet som bokmärke och maler mig igenom fler böcker än någonsin. vägrar tala med mina föräldrar. vägrar återvända till gården innan den säljs. vägrar prata med någon alls om vad som händer inuti mig nu.

återvänder till internatet efter helgen:
om nätterna sitter jag ensam vaken i mitt lilla rum och ritar stora kartor, kopierar från min tummade kartbok, prickar in städer små som pepparkorn, skissar blekgula berg genom öknar, städer som brer ut sig som virus över pappret, floddeltan, krympande regnskogar, glaciärer, Kap Morris Jesup. jag ritar allt.



det finns ingen plats jag vill åka till annat än hem.








koncentrerar mig på att inte bli som Maria Lang. inga motorvägar, inga öknar, inga amerikanska coctail-partyn i svärtad klänning med slocknad blick. jag ska fortsätta med maskeraden, perukerna



kostymerna.

Kommentarer
Postat av: Sofias

och även om du skrev på sockerdricka att din blogg inte skulle bli poetisk eller något sånt, kan jag inte låta bli att beundra dig.



du är bra.

2008-11-19 @ 18:19:16
URL: http://oceaneravord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0